Pożegnalny przejazd Jelcza 120 M

Członkowie i sympatycy Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie wspólnie z MZK Sp. z . o.o. w Ostrowcu Świętokrzyskim zorganizowali okolicznościowy przejazd „pożegnalny” autobusów Jelcz 120 M, które nadal funkcjonują w ramach naszej spółki. Pojazdy o numerach bocznych 711 i 713 należą do jednych z ostatnich przedstawicieli tej niegdyś bardzo popularnej w całym kraju serii autobusów miejskich.

Spotkanie rozpoczęła konferencja prasowa na terenie bazy MZK, na którą przybyły lokalne media.
W przejeździe udział wzięli miłośnicy historii komunikacji z Krakowa, Gdańska, Warszawy i Rzeszowa.
Przejazd odbył się na trasie, która pokrywała się z byłymi liniami powiatowymi i przebiegała przez takie miejscowości jak Krynki, Styków, Godów, Bukowie, Mychów, Momina, Sarnia Zwola, Podszkodzie, dalej okolice huty, Kąty Denkowskie i Sudół.

Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie (KMKM Warszawa) to stowarzyszenie działające w Warszawie, powstałe w kwietniu 1980 r., które zrzesza miłośników komunikacji. Klub jest posiadaczem licznej kolekcji pojazdów komunikacji miejskiej, a także pamiątek związanych z transportem. MZK w Ostrowcu współpracuje z organizacją od wielu lat. Prezesa warszawskiego Towarzystwa reprezentował Jakub Bernacki.

Jelcz 120 M to 12-metrowy, średniopodłogowych autobusów miejskich o trzech dwuskrzydłowych drzwiach o układzie 2-2-2 produkowanych przez zakłady Jelcz w Jelczu-Laskowicach w latach 1992–2007. JELCZ 120 M – 711 (1998) i 713 (1994) – Jelcz 120 M/2. W 1992 roku zaprezentowano i wdrożono do produkcji autobus Jelcz 120M, który jest modernizacją szeroko rozpowszechnionego
w Polsce Jelcza PR110M. Najbardziej rzucającymi się w oczy zmianami stylistycznymi pojazdu było zastosowanie w górnej części ściany czołowej nowej wykonanej z tworzywa sztucznego obudowy zewnętrznej miejsca przeznaczonego na tablicę informacyjną oraz zastosowanie szyby tylnej
o zmniejszonych wymiarach. Nieznacznie zmienione zostało również wnętrze pojazdu. Zlikwidowano
2 miejsca siedzące naprzeciw trzecich drzwi na rzecz przestrzeni dla osób stojących, oraz zmniejszono o 20 mm wysokość pierwszego stopnia w trzecich drzwiach. Jednak najważniejszą zmianą w stosunku do modelu PR110M było zastosowanie zmodernizowanego turbodoładowanego silnika WS Mielec SWT 11/300/1 o mocy maksymalnej 162 kW (220 KM) zblokowanego z 4-biegową skrzynią S4-95 produkcji polskiej.